De Kalvertoren was jarenlang een retail hotspot in de beroemde Kalverstraat in hartje Amsterdam. De locatie heeft een rijk verleden dat teruggaat tot de middeleeuwen toen er het Clarissenklooster stond. Het klooster werd in 1892 afgebroken om plaats te maken voor het Heiligewegbad. In 1992 kreeg architect Pi de Bruijn opdracht om op deze locatie winkelcentrum de Kalvertoren te ontwerpen, dat in 1997 werd geopend.
In 2014 heeft Kroonenberg Groep het winkelcentrum aangekocht. Een noodlijdend centrum met veel leegstand en teruglopende bezoekersaantallen. Een stevige herontwikkeling was noodzakelijk. In datzelfde jaar besloot Kroonenberg Groep om 3W opdracht te geven de Kalvertoren te transformeren tot een hedendaags winkelgebied, naar een ontwerp van de Architecten Cie.
Dit heeft geleid tot een passage met een sterke belevingswaarde door de combinatie van hoogwaardige kunst, een sterk retailaanbod en een bijzondere rooftop horeca met zicht over de stad.
De ingreep is op meerdere fronten een huzarenstukje te noemen. Herontwikkelen in hartje Amsterdam stelt hoge eisen aan de bouwlogistiek. Bouwkundig was het opschuiven van de entree aan de Kalverstraat met één stramine een complexe ingreep. Deze was nodig om aan weerszijden van de passage volwaardige winkelunits te creëren. De monumentale Rasphuispoort aan de Heiligeweg is tot grote tevredenheid van de gemeente Amsterdam in al haar allure van destijds hersteld en heet de consumenten op een bijzondere manier “welkom”. Tijdens de verbouwing moesten de consumenten, uiteraard zonder al te veel overlast, kunnen winkelen. Ook de overlast voor de omwonenden moest tot een minimum beperkt blijven. Strakke planning, coördinatie en goede communicatie hebben geleid tot een herontwikkelingstraject dat naar tevredenheid van belanghebbenden is verlopen.
De grondige verbouwing heeft geleid tot een open en ruimtelijke structuur met veel licht. De attentiewaarde van de entreepartijen is versterkt en de zichtlijnen vanaf de straat zijn flink verbeterd. Hierdoor krijgen de passanten in één oogopslag een goed beeld van het winkelaanbod en worden ze als het ware verleid om naar binnen te lopen. Daartoe loopt het bestratingsmateriaal van de Kalverstraat, Singel en Heiligeweg over de eerste 20 tot 25 meter naadloos over in de bestrating van de passage.
Ook zijn er grotere winkelunits gecreëerd waardoor aan de wensen van de moderne retailers is voldaan. De transparante liften geven via een glazen cilinder rechtstreeks toegang tot de roof top horeca waar de gasten een fraai uitzicht hebben.
Kunst speelt een belangrijke rol in het winkelcentrum. Verschillende kunstwerken staan in de passage als extra verrijking in de winkelhectiek. Speciaal voor het winkelcentrum ontwierp de Nederlandse kunstenaar Sigrid Calon een imposant lichtkunstwerk bij de entreegebieden. De Analog Digital Clock van Maarten Baas geeft de tijd aan en even verderop glimt de sculptuur van een opgerolde Volkswagen Kever van de Indonesische kunstenaar Ichwan Noord. Deze indrukwekkende kunstwerken dragen bij aan de hoge belevingswaarde van het project.
In april 2018 was de nieuwe Kalverpassage een feit: een prachtige doorgaande route én een belangrijke winkelbestemming.
In april 2018 was de nieuwe Kalverpassage een feit: een prachtige doorgaande route én een belangrijke winkelbestemming.