De Barones is in 1997 geopend en heeft destijds een belangrijke impuls gegeven aan de versterking van de regionale functie van het winkelapparaat van Breda. In 2008 heeft Kroonenberg Groep de Barones aangekocht.
De sterk veranderende retailmarkt en het gewijzigde consumentengedrag maakte het noodzakelijk het winkelcentrum een krachtige impuls te geven om weer klaar te zijn voor de komende decennia. In 2013 is 3W, in opdracht van Kroonenberg, met de planontwikkeling van de Barones gestart. In nauwe samenwerking met architect Rijnboutt is de visie van 3W vertaald in een definitief ontwerp.
Zo heeft de uitstraling van de bestaande entreepartijen een stevige kwaliteitsimpuls gekregen en is aan de Nieuwstraat een nieuwe entree gecreëerd met de mooie koffiebar van Teun. Een begrip in Breda als het gaat om heerlijke, ambachtelijke koffie. Een ontmoetingsplek met “personality”.
Het gehele interieur kreeg een stevige upgrade door het verwijderen van diverse “bruggetjes” en een groot deel van de omloop op niveau +1. Zo is een moderne comfortabele winkelpassage ontstaan met veel daglicht. Overdekt winkelen en toch het buitengevoel.
De bestaande winkelunits zijn vergroot om zo te kunnen voorzien in de vraag naar grootschalige units. De hoogwaardige puien geven het interieur een bepaalde grandeur, met als blikvanger de bijzondere glaskoepel bij de entree van The Sting.
De Barones is getransformeerd tot de nieuwe hotspot om te winkelen en te verblijven in hartje Breda.