EN

Hofpassage

Hofpassage

Van passage naar sterke retailconcentratie

De ‘oude’ Hofpassage in Enschede is decennia lang een mooie plek geweest waar de inwoners bij de voornamelijk lokale ondernemers graag kwamen om te winkelen tijdens een rondje stad. Maar er is veel veranderd. De passage voldeed niet meer aan de eisen die door retailers en hedendaagse consumenten werden gesteld aan winkelconcepten. De winkelunits waren te klein, het winkelaanbod en de routing niet optimaal met toenemende leegstand als gevolg.

Grondige herontwikkeling

Tijd voor een grondige herontwikkeling waarbij 3W in 2013 in opdracht van eigenaar Elizen Vastgoed gestart is met de planontwikkeling. Een plan dat in 2017 de Twentse Vastgoed Prijs heeft gewonnen. Niet alleen vanwege het vernieuwende winkelconcept maar vooral ook omdat de loop in de binnenstad duurzaam en positief is veranderd waardoor een deel van de Langestraat een impuls heeft gekregen.

 

Een sterke A1 locatie

De passage verdween en maakte plaats voor een grote Zara aan het Van Heekplein. Een sterke A1 locatie die een krachtige retail invulling verdient. Ook aan de Langestraat is een mooie winkeluitstraling gerealiseerd waar onder meer Scotch & Soda een vestiging heeft geopend. De architectuur aan het Van Heekplein geeft het plein allure terwijl aan de Langestraat expliciet is gekozen voor architectuur die naadloos aansluit bij het historische karakter van de stad. Het ontwerp is flexibel waardoor ook naar de toekomst invulling met nieuwe functies mogelijk is.

De consumenten hebben het project omarmd en ook de retailers voelen zich prettig op de nieuwe locatie in hartje Enschede. Kortom, van passage naar een sterke en duurzame retailconcentratie.

Opdrachtgever: Elizen Vastgoed Groep, Twello

Architect: SUM architecten, Hilversum